محققان بر انجام آزمایش کتون برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تاکید بیشتری کردند

24 ژانویه 2017- مطالعه‌ی خود نظارتی انجام شده در آمریکا نشان داد که 30 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در آمریکا، هرگز مقدار کتون خود را علیرغم احساس ناخوشی، چک نمی‌کنند.

از نزدیک به 3000 نفر در آمریکا درخواست شد که در یک نظرسنجی درباره‌ی عادت بررسی مقدار کتون در ادرار یا خون خود شرکت کنند. نتایج حاصل از این نظرسنجی نشان داد که اندکی بیش از 20 درصد از افراد، بندرت مقدار کتون خود را اندازه گیری می‌کنند.

 این یافته‌ها نشان می‌دهد افراد مسن‌تر(نسل قدیمی) کمتر تمایل به انجام آزمایش کتون دارند حتی اگر درجه حرارت بدن آنها بالا رود(نشانه‌ای از بیماری). تنها 62 درصد از افراد در خانه نوار ادراری اندازه‌گیری کتون داشتند، 18 درصد از افراد گفتند که یک دستگاه اندازه‌گیری کتون در خانه دارند، اما 32 درصد از افراد شرکت کننده در این نظرسنجی، هیچ وسیله‌ای برای اندازه‌گیری کتون خود در خانه نداشتند.

خطر کتواسیدوز دیابتی

اگر مقدار قند خون افراد بیش از 15 میلی مول در لیتر باشد(269.25 میل گرم در دسی لیتر) اندازه گیری مقدار کتون بسیار اهمیت دارد، زیرا با افزایش مقدار کتون در خون احتمال بروز کتواسیدوز دیابتی(DKA) افزایش می‌یابد که یک عارضه‌ی کوتاه مدت خطرناک است. علایم DKAشامل تکرر ادرار، تشنگی، تاری دید، بوی میوه ای نفس، استفراغ، درد معده و تنگی نفس می باشد.

افزایش احتیاط  در مورد کودکان

در این مطالعه، از داده‌های رجیستری تبادل کلینیکی T1Dکه در آن کمتر از 3000 فرد 4 تا 12 سال و 18 تا 89 سال شرکت داشتند، استفاده شد. در این نظرسنجی مشخص گردید که نسل جوان بیشتر از افراد مسن مقدار کتون خود را چک می‌کنند، در بیش از نیمی از کودکان زیر 6 سال مقدار کتون به طور منظم چک می‌گردید(توسط والدین یا مراقبین بهداشتی). در گروه 6 تا 13 سال 33 درصد افراد مقدار کتون خود را اندازه‌گیری می‌کردند در مقایسه تنها 17 درصد از افراد 18 تا 25 سال و 7 درصد افراد 26 تا 49 سال، بطور منظم مقدار کتون خود را اندازه گیری می‌کردند.

محققان می‌گویند: اگرچه در این گزارشات نظارت فردی بیماران بسیار جوان مبتلا به دیابت نوع 1 (توسط مراقبان یا والدین) با پایبندی بیشتری براساس دستورالعمل‌های بالینی انجام شده بود اما در میان شرکت کنندگان بزرگسال این نظارت فردی بسیار نادر بود، حتی هنگامیکه مقدار قند خون آنها بالا می‌باشد یا با نشانه هایی مانند حالت تهوع یا استفراغ و تب مواجه هستند.

در مجموع نرخ نظارت افراد بر کتون خود بسیار پایین است، این موضوع نشان می‌دهد که نیاز بیشتری به آموزش قوی‌تر دیابت برای بهبود رفتارهای خود مراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 وجود دارد. این پژوهش در مجله‌ی Diabetes Careمنتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/us-researchers-call-for-more-emphasis-on-ketone-tests-in-type-1-diabetes-90720098.html